Background Image

 

 

 

 

 

Kinderen

Ergotherapie Rozemarijn kan kinderen en jongeren helpen met het ontwikkelen van vaardigheden, die ze nog niet kunnen maar wel zouden moeten kunnen. Naast aandacht voor de motorische vaardigheden, is er ook aandacht voor de organisatie en planning van handelingen (de "hoe doe ik het") en prikkelverwerking.

De expertise van Marlous van Ergotherapie Rozemarijn ligt in het behandelen en begeleiden van kinderen en hun ouders met

  • psychische/ psychiatrische problemen, vooral ASS en/ of ADHD, alsmede SOLK klachten 
  • problemen met prikkelverwerking (sensorische informatieverwerking)

 Waaronder ASS, ADHD, somberheid/ depressie, (faal)angstige kinderen, overgevoelig voor (zintuigelijke) prikkels, juist prikkelzoekende en continue drukke kinderen.

         

'Mijn zoon Bas doet heel goed zijn best op school en dat gaat ook goed, maar zodra hij thuis is, beginnen zijn 'buien': huilen, schreeuwen, slaan en schoppen. Ik kan niks aan hem vragen of hij ontploft. Hij kan niks meer hebben van zijn jongere zusje en is ook boos tegen haar. Ik weet niet meer wat ik met hem aan moet als hij zo is: alles wat ik doe (met hem proberen te praten, naar de gang sturen, afleiden, negeren) maakt het alleen maar erger. Ik vind het heel vervelend voor hem, hij is vaak voor het slapen gaan erg verdrietig en zegt vaak ´sorry mama, dat ik zo boos deed´. Ik voel mij machteloos omdat ik hem niet kan helpen'.

Het kan zijn dat Bas moeite heeft met het verwerken van prikkels. Op school lukt het nog om dit ´vol´ te houden, maar zodra hij thuis is in zijn veilige en rustigere omgeving, lijkt alles hem teveel te worden. Door onderzoek van zijn prikkelwerking, uitleg aan Bas en zijn ouders hierover en therapie met bewegen en andere zintuigelijke activiteiten, kan hun situatie een stuk opknappen!

Verder kun je denken aan problemen op de volgende gebieden

  • problemen met het verdragen van kleding, overgevoelig voor geluiden, bepaald eten niet willen eten
  • planning van aktiviteiten: volgordes niet weten, niet weten waar te beginnen bij dagelijkse taken
  • druk en onrustig gedrag, niet stil kunnen zitten, continue ´in de weer´
  • heel dromerig zijn en hierdoor niet komen tot werken op school, zelf aankleden etc
  • moeite met het maken van vriendjes,
  • moeite met veranderingen en overgangen tussen aktiviteiten in het dagelijkse leven thuis en op school
  • motorische vaardigheden: brood smeren en snijden lukt nog niet, veters strikken, knippen, knoopjes open/ dicht maken, schrijven 

Bij alle voorbeelden is de leeftijd van het kind belangrijk, omdat die grote rol speelt in wat er al van hem verwacht kan (mag) worden!

We werken graag samen met de school en/ of andere betrokkenen bij het kind of het gezin. Dit gebeurt altijd na toestemming van ouders en kind van 12 jaar en ouder.